در ویکی فرم حاصل تلاش مشاوران مدیریت تهیه شده است. در این مطلب می خواهیم در مورد خود ماهیت مشاوره مدیریت و مشاوره در صنعت صحبت کنیم.

مشاوری شغل بسیار سخت و علاقه‌مندی جهت مشاور شدن در فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت و مهندسی صنایع بسیار زیاد می‌باشد. حتی فارغ التحصیلان رشته های فنی دیگر مانند رشته برق و مکانیک و مواد و شیمی نیز وارد حوزه مشاوره سیستم های مدیریتی شده اند که برخی از آنها نیز بسیار موفق بوده اند. اما بسیاری نمی‌دانند که چگونه باید مشاور شوند و مشاور چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

چگونه مشاور مدیریت و مشاور صنعتی شویم؟

چگونه مشاور مدیریت و مشاور صنعتی شویم؟

مشاورهای شرکت گواهی دهنده تحت عنوان ممیزهای ایزو به دو صورت با شرکت گواهی دهنده فعالیت می‌نمایند یا به‌صورت تمام‌وقت یا به‌صورت پاره‌وقت ( نفر روزمشاوری)، مشاور تمام‌وقت حقوق ثابت دریافت نموده و مشاور پاره‌وقت به ازای هرروز مشاوری مبلغی دریافت می‌نماید.

تمام شرکت‌های گواهی دهنده علاوه برداشتن کارکنانی به‌عنوان مشاور تمام‌وقت از خدمات مشاوری به‌صورت پاره‌وقت نیز استفاده می‌نمایند. چون معمولاً هر مشاور تنها در صنایع مشخصی دارای تجربه می‌باشد و برای مشاوری سازمان‌ها در حوزه‌های خاصی از متخصصین باتجربه در ان حوزه به‌عنوان مشاور استفاده نمود.

مشاور ایزو شرکت گواهی دهنده خارجی، به‌منظور اطمینان از اثربخشی سیستم مدیریتی در سازمان حاضر می‌شود و در صورت شناسایی عدم انطباقی در سازمان به سازمان مهلت داده می‌شود تا عدم انطباق را برطرف نماید. در صورت مشاهده عدم انطباق بحرانی، ممکن است به مشاوری مجدد نیاز باشد.

متأسفانه در حال حاضر اکثر مشاوری‌های انجام‌شده توسط شرکت‌های گواهی دهنده برای سازمان متقاضی ایجاد ارزش نمی‌کند.

مشاور با توجه به تخصص و آموزش‌هایی که طی نموده ممکن است چند سیستم مدیریتی را بتواند مشاوری نماید . کار مشاوری پس از یک مدت برای مشاورین تکراری و روتین می‌شود و میزان یادگیری مشاورین از فعالیت‌های سازمان مشاوری شونده با توجه به زمان کم حضور در سازمان بسیار اندک می‌باشد.

چگونه یک مشاور مدیریت شویم؟

۱- اولین گام جهت ورود به عرصه مشاوره مدیریت، طی نمودن دوره های آموزش مستند سازی و ممیزی داخلی استاندارد مورد نظر است به عنوان مثال برای ایزو ۹۰۰۱ ، می بایست دوره های مربوط به این استاندارد طی شود. البته این دوره ها لازم است و کافی نیست. یادگیری ابزارهای مختلف کیفی و مباحثی همچون ۵S ، کایزن، فرایندگرایی، مدل های تدوین شرح شغل، فنون مذاکره، فنون نگارش، فنون سخنوری و غیره لازمه کار یک مشاور حرفه ای است. تسلط کامل به استاندارد ایزو ۱۰۰۱۳ را از یاد نبرید.

۲- گام بعدی اجرای عملی سیستم های مدیریت در شرکت ها و سازمان هاست. بهترین روش آن نیز کار با سیستم های مشاوره به عنوان مسئول تضمین کیفیت یا نماینده مدیریت در  یک یا چند سازمان و یا حضور به عنوان کارآموز در پروژه های شرکت های مشاوره می باشد.

۳- حضور در حداقل ۵ الی ۶ ممیزی سیستم های مختلف به عنوان ناظر یا ممیزی شونده

ممیزی و آدیت را در مشاوره انجام دهید.

ممیزی و آدیت را در مشاوره انجام دهید.

۴- همکاری مستقیم با مشاوران در اجرای حداقل ۳ الی ۴ پروژه مشاوره

۵- مطالعه مقالات ، کتب و مطالب مفید، فرم ها و چک لیست ها و روش های اجرایی در زمینه سیستم های مدیریتی و ابزارهای کیفی

۶- الگوبرداری (نه کپی برداری) از نمونه های اجرایی مشاوره های صنعتی دیگر.

نمونه های خوب رشته های مختلف مشاوره در ویکی فرم آماده شده است که شما می توانید با استفاده از این نمونه ها مسیر رسیدن به مشاور خوب مدیریتی را هموارتر کنید.

این مجموعه ها را در اینجا می توانید مشاهده کنید.

کلیک کنید.

و نهایتاً اجرای پروژه های کوچک مشاوره به عنوان مشاور

مراحلی که ذکر گردید تازه آغاز راه است شما هنوز نمی توانید مدعی شوید که یک مشاور تمام عیار هستید. خیر این طور نیست. تحقیق و مطالعه گسترده در زمینه سیستم های مدیریتی و همچنین مطالعه در زمینه فرایندهای تخصصی انواع بنگاه های تولیدی و خدماتی برای هر پروژه مشاوره لازم می باشد.

کپی برداری یا الگوبرداری:

مضرترین آفت حرفه مشاوره، کپی برداری می باشد. کپی برداری مانع رشد خلاقیت و نوآوری مشاور می باشد. کپی برداری عده زیادی از مشاوران آماتور باعث خدشه دار شدن اعتبار جامعه مشاوران گردیده است. اما این را بدانیم که آماتور ها یا می بایست حرفه ای شوند یا در دنیای حرفه ای ها نظاره گر پیشرفت کاروان مشاوران باشند.

دقت گردد که کپی برداری با الگوبرداری بسیار متفاوت است و در ویکی فرم خیلی تاکید بر الگوبرداری داریم و تاکید بر استفاده از قدرت خلاقیت و نوآوری شما داریم. فرم ها و چک لیست ها به شما در الگوبرداری بسیار کمک می کند.

الگوبرداری یا کپی برداری؟

الگوبرداری یا کپی برداری؟

مزایای مشاور شدن :

-اطلاعات شما در خصوص صنایع و سازمان‌های مختلف به میزان اندکی افزایش می‌یابد

-میزان تعامل با سازمان‌های مختلف افزایش می‌یابد.

-با توجه به حضور در سازمان‌های مختلف، اعتمادبه‌نفس شما تا حدی افزایش خواهد یافت

معایب مشاور شدن:

-میزان یادگیری شما در فرآیند مشاوری از فعالیت‌های سازمان متقاضی نسبت به فعالیت مشاوره یا کارشناس باتجربه ( که در سازمان‌های مختلف بوده است )بسیار اندک می‌باشد.

-تکراری شدن فعالیت مشاوری، سؤالات و موضوعاتی که از سازمان‌ها مطرح می‌نماید تکراری می‌شود.

-مخاطرات مرتبط با رفت‌وآمد مشاور به سازمان مشاوری شونده، مشاور ها دائماً در حال سفر به شهر ها مختلف جهت انجام فرآیند مشاوری می باشند.

مشاور شدن نیاز به شرایطی دارد که باید علاقه‌مندان این شرایط را داشته و سپس برای جذب در یک شرکت گواهی دهنده معتبر اقدام نمایند.

دانش و تخصص فرد مشاور

مشاور با توجه به دانش و تجربه فعالیت‌هایش در دامنه‌های مشخصی از صنایع می‌تواند مشاوری نماید. مثلاً ممکن است شخصی سه سال سابقه فعالیت داشته باشد و در این سه سال در شرکت‌های قطعه‌سازی خودرو مشغول به فعالیت هست این شخص تجربه رد صنایع خودرو قطعات فلزی و پلیمری را داشته است یا شخصی ممکن است درزمینهٔ هتل‌ها و رستوران‌ها تجربه فعالیت داشته باشد.

گواهینامه‌های آموزشی

شخصی که متقاضی شغل مشاوری می‌باشد، باید دوره‌های مرتبط با استاندارد مورد مشاوری را طی نموده باشد مثلاً شخصی که می‌خواهد مشاور ایزو ۹۰۰۱ شود باید دوره‌های زیر را طی نموده باشد:

دوره آشنایی با الزامات ایزو ۹۰۰۱

دوره مشاوری داخلی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱

دوره سر مشاوری ایزو ۹۰۰۱ بااعتبار IRCA

دوره سر مشاوری ایزو را باید جایی طی نمایید که کد دوره و مرکز آموزشی مورد تائید IRCA باشد جهت بررسی اعتبار دوره سر مشاوری بر روی اعتبار دوره سر مشاوری کلیک نمایید.

سایر موارد در ارتباط با مشاور شدن:

خصوصیات اخلاقی و رفتاری مشاور شامل زود عصبانی نشدن ، صبور بودن ، سخت‌کوش بودن، روابط عمومی خوب، تملق نکردن، زود قضاوت نکردن، پاسخ‌گو بودن

این خصوصیات حداقل خصوصیات اخلاقی و رفتاری می‌باشد که یک مشاور باید داشته باشد.

مهم‌ترین وظایف مشاور ایزو در شرکت گواهی دهنده ایزو، بررسی مستندات سازمان مشاوری شونده قبل از حضور در سازمان، برگزاری جلسه افتتاحیه، مشاوری بر اساس معیارهای مشاوری، شناسایی عدم انطباق‌ها در طی فرآیند مشاوری، تهیه گزارش مشاوری، برگزاری جلسه اختتامیه، پیگیری عدم انطباق‌های مشاوری می‌باشد.

درصورتی‌که مشاوری خارجی شرکت گواهی دهنده، به‌صورت تیمی صورت گیرد، یکی از مشاورانی که تجربه بیشتری داشته، تجربه در تعداد نفر روز مشاوری و سابقه کار به‌عنوان سرمشاور تعیین می‌شود.

سرمشاور ایزو، بر فعالیت‌های تیم مشاوری نظارت نموده و ارتباط تیم مشاوری با نماینده مدیریت ایزو سازمان مشاوری شونده از طریق سر مشاور ایزو صورت می‌گیرد.

درصورتی‌که شرایط فوق را داشتید می‌توانید روزمه خود را به یکی از شرکت‌های گواهی دهنده معتبر ارسال نمایید تا در صورت نیاز به همکاری دعوت شوید. ابتدا شروع شما در چندین مشاوری در کنار تیم مشاوری حضور خواهید داشت تا آموزش‌های لازم را طی نمایید و سپس در تیم مشاوری به شما مسئولیت مشاوری داده می‌شود.

بخش بیشتر این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان www.kharazian.ir تهیه‌شده است.