چک لیست

خرید چک لیست های ساختمان و ابنیه

چک لیست هایی که برای عملیات ساختمانی می باشند بسیار مفید و کاربردی هستند. مهندسین ناظر و مجری های ساختمان سازی از این فهرست های کنترل استفاده می کنند. این فهرست ها برای مستند سازی به عنوان یکی از مهمترین ابزارها شناخته می شوند. در واقع باید بدانید که مهندسین ناظر لیست کنترل عملیات ساختمانی را برای کارکرد بهتر استفاده می کنند و مزیت زیادی از آن دریافت می نمایند. برای اجرای ساختمان سازی باید از لیست های بررسی استفاده شود تا اصول ساختمان سازی رعایت گردد. هدف اصلی استفاده از این لیست بررسی، کنترل کردن تمامی موارد تاثیرگذار محصول است.

چک لیست های ساختمان سازی شامل بخش های متنوعی می باشند که هر یک از این بخش ها ویژگی های خاصی دارند. منابع، آیتم های کنترل، کد دستورالعمل های مربوطه و جدول ثبت محل از جمله بخش های مهم فهرست کنترل ساختمان سازی است. برای ساخت هر یک از پروژه های ساختمان سازی بهتر است که یکی از فهرست های کنترل مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت ساختمان سازان می توانند مراحل ساخت انواع پروژه ها را به صورت اصولی و در کمترین بازه زمانی انجام دهند.

چک لیست
چک لیست

دسته بندی چک لیست های ساختمان سازی

برخی از دسته بندی های مهم چک لیست های ساختمان سازی که باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت هستند از :

۱٫ فهرست های آهن کشی نما

یکی از مهمترین و اصلی ترین فهرست های کنترل که کاربرد زیادی برای ساختمان سازی دارد، فهرست آهن کشی نما می باشد. برای آهن کشی نما باید از فهرست های دقیق استفاده شود تا ابعاد آهن به درستی برش بخورد. در واقع باید بدانید که آهن کشی نما یکی از مهمترین عملیات های ساختمان سازی می باشد. بنابراین باید تمامی استانداردهایی که مربوط به آهن کشی می باشد رعایت گردد. در صورتی که ابعاد آهن به درستی برش نخورد، امکان دارد که کل عملیات ساختمان سازی با مشکل مواجه شود. در لیست بررسی، ابعاد آهن و ها و تعداد آهن ها را وارد می کنید تا به صورت اصولی آنها را استفاده نمایید.

۲٫ فهرست های اجرای تیغه بندی با استفاده از پانل گچی

یکی از دیگر لیست های بررسی که برای ساختمان سازی به کار گرفته می شود، فهرست اجرای تیغه بندی می باشد. این لیست را بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی می کنند. به همین دلیل است که نتیجه استفاده از آن اصولی و مناسب می باشد. پیش از اینکه این لیست بررسی را مورد استفاده قرار دهید باید تیتر بندی های آن را بررسی کنید. در این صورت با آگاهی و اطلاعات بیشتری اقدامات لازم را انجام خواهید داد. امروزه بیشتر ساختمان سازی ها با استفاده از پانل گچی می باشد، به همین دلیل مجموعه لیست های عملیات ساختمانی اجرای تیغه با پانل گچی به کارتان می آید.

۳٫ فهرست های کنترل آرماتوربندی

آرماتوربندی یکی از مهمترین بخش های ساختمان سازی می باشد. از چک لیست های آرماتور بندی می توانید استفاده کنید تا آرماتوربندی ساختمان را به صورت اصولی انجام دهید. آرماتوربندی با استفاده از متریال های خاصی انجام می شود. بنابراین بهتر است که هر یک از متریال های مورد استفاده برای آرماتوربندی را در لیست های مورد نظر وارد کنید. ابعاد و اندازه هر یک از میلگردهای آرماتوربندی با یکدیگر فرق می کند. بنابراین باید اندازه و نوع میلگردها را در فهرست کنترل وارد نمایید.

چک لیست

۴٫ فهرست های آسفالت رویه خیابان

یکی از دیگر عملیاتی که در فهرست های کنترل ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد، آسفالت رویه خیابان می باشد. در صورتی که آسفالت خیابان ها به درستی انجام نشود، لغزش های زیادی در خیابان به وجود می آید. استانداردهای خاصی برای آسفالت کاری وجود دارد که هر یک از این استانداردها باید به درستی رعایت شوند. در غیر این صورت آسفالت کاری نتیجه مناسبی نخواهد داشت. برای آسفالت کاری هر یک از خیابان ها بهتر است که از لیست بررسی ساختمانی استفاده کنید.

۵٫ فهرست کنترل بتن ریزی

یکی از مهمترین عملیاتی که در ابتدای ساختمان سازی باید انجام شود، بتن ریزی می باشد. در هر یک از چک لیست های ساختمان سازی می توانید عملیات بتن ریزی را با دقت انجام دهید. میزان بتن و زمان بتن ریزی را در این فهرست ها وارد می کنید تا بدون اشکال، عملیات بتن ریزی را انجام دهید. حجم بتن یکی از مهمترین مواردی است که در بتن ریزی اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید این مسئله را از جهات متنوع بررسی کنید و سپس بتن ریزی را آغاز نمایید.

۶٫ فهرست های دیوارچینی با بلوک های سیمانی

فهرست کنترل دیوارچینی با استفاده از بلوک های سیمانی یکی از دیگر فهرست هایی می باشد که برای ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. دقت داشته باشید که پیش از دیوارچینی باید ابعاد دیوار و اندازه بلوک ها را تعیین نمایید. در صورتی که از فهرست های کنترل استفاده کنید می توانید در کمترین بازه زمانی بلوک های سیمانی را روی دیوار بچینید و امنیت دیوار را افزایش دهید. دقت داشته باشید که دیوارچینی باید بر اساس استانداردهای خاصی انجام شود، در غیر این صورت ساختمان سازی به صورت اصولی انجام نخواهد شد.

۷٫ فهرست های کنترل اجرای کارهای فلزی سبک

در بین انواع چک لیست های ساختمان سازی و ابنیه، فهرست اجرای کارهای فلزی سبک به عنوان یکی از مهمترین فهرست ها شناخته می شود. برای ساختمان سازی از فلزات متنوعی استفاده می شود. در این فهرست ها باید نوع فلزات و اندازه آنها به درستی مشخص گردد. در غیر این صورت فلزات کاربرد مناسبی برای ساختمان سازی نخواهند داشت. دقت داشته باشید که برای اجرای فلزهای سبک نیاز است که برش آنها را دقت انجام شود. در لیست بررسی، ابعاد و برش انواع فلزات را تعیین می کنند تا اشتباهی رخ ندهد.

چک لیست

جمع بندی

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که تعداد چک لیست های ساختمان سازی و ابنیه بسیار زیاد است. شما می توانید مجموعه این لیست های بررسی را خریداری کنید و از زیر فصل های آن نهایت بهره وری را دریافت نمایید. در هر یک از بخش های متنوع این فهرست ها، مراحل ساختمان سازی را به ترتیب طی خواهید کرد. برخی از بخش های مهم مجموعه فهرست ها را معرفی کردیم تا آشنایی بیشتری در این مورد داشته باشید.


منبع استفاده شده در این مقاله ویکی فرم:

https://www.mcminnvilleoregon.gov/building/page/building-checklists


محصول زیر مرتبط با این مقاله است، مشاهده فرمائید:


1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.