روش اجرایی

روش اجرایی ایزو چیست ؟

هر یک از سازمان ها به روش اجرایی خاصی نیاز دارند. روش ایزو یکی از بهترین روش های اجرایی در سازمان ها به شمار می ‌رود. در این روش تمامی اصول مشخص شده را می توانید در بخش های متفاوت سازمان ها به کار بگیرید. اگر شما گام به گام هر یک از فعالیت ها را انجام دهید می توانید هدف سازمان ها را به نتیجه برسانید. شیوه اجرای کار جهت به پایان رساندن هر یک از وظایف در سازمان های متفاوت مشخص شده می باشد . بر همین اساس اگر می خواهید از بهترین روش جهت اجرای فعالیت های متفاوت استفاده کنید باید شیوه کار سازمان ها را بررسی نمایید.

 روش اجرایی ایزو مدون شده می باشد. به همین دلیل ایرادی را در این روش نمی‌ توانیم معرفی کنیم. توجه داشته باشید که جهت اجرا و انتخاب این روش برای سازمان ‌ها باید تمامی اصول روش را بشناسید. اینکه بدانید با استفاده از روش‌ های اجرایی ایزو می توانید سازمان ها را به چه مسیری ببرید بسیار مهم می باشد. هر یک از انواع روش های اجرایی ایزو مدون شده را باید مورد بررسی قرار دهید و سپس بهترین روش را طبق نوع کارکرد سازمان به کار بگیرید. کارشناسانی که در زمینه شناخت روش های اجرایی ایزو اطلاعات زیادی دارند می توانند شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

روش اجرایی

هدف اصلی از روش اجرایی ایزو چیست ؟

در سازمان ها هر یک از انواع روش های اجرایی که جهت افزایش هماهنگی به کار گرفته می شوند را روش مدون می نامند. در واقع این روش یکی از روش‌ های اجرایی مستند می باشد که تمامی موارد را شامل می ‌گردد. مواردی مانند عنوان، تعاریف، هدف، دامنه، مسئولیت ها و غیره در این روش ها باید بررسی شوند. اینکه چه فعالیتی در چه بازه زمانی و در چه محلی به وسیله چه فردی انجام می گردد بسیار مهم است. در روش‌ های اجرایی مدرن تمامی فعالیت ‌ها در مکان و زمان مشخص شده بررسی خواهند شد. در سازمان ها به دلیل اهمیت موضوعات متفاوت و جهت افزایش هماهنگی، هر یک از روش های اجرایی استاندارد باید مکتوب باشند.

در این صورت افراد از دستورالعمل های تدوین شده کارایی بیشتری دریافت می کنند. کارمندان باید مطابق استانداردهای مکتوب فعالیت‌ های خود را انجام دهند. هدف اصلی از تدوین کردن روش‌ های اجرایی این است که پیشبرد فعالیت ها را تشریح کنند. روش ‌های اجرایی از جمله فرایند هایی هستند که در سیستم مدیریت کیفیت معتبری را به دستور العمل ها ارائه می دهند. با استفاده از این روش ها می توانید چگونگی پیشبرد فعالیت ها را تشریح نمایید. هر یک از فعالیت هایی که درون سازمان ها انجام می شود دارای اصول و هدف خاصی است. اینکه شما هدف فعالیت ها را بشناسید بسیار مهم است.

روش اجرایی

چگونگی پیشبرد اهداف در سازمان ها

چگونگی نوشتن روش اجرایی ایزو بسیار مهم می باشد. پس از تعیین کردن فرایند هایی که برای پیاده سازی سیستم های مدیریتی است، نوشتن این فرایندها اهمیت زیادی دارد. شما باید به فکر چگونگی نوشتن روش ها باشید تا از آنها کارایی مناسبی دریافت کنید. مشخص شدن مسئولیت افراد و همچنین پیاده سازی سیستم مناسب مدیریت کیفیت کمک می کند که روش مناسبی برای دستورالعمل های سازمانی نوشته شود. مشاوره ایزو تمامی مواردی که مربوط به فرایند روش ‌های اجرایی است را در سلسله مراتب مشخص شده ای ارائه می دهد.

برای تکمیل کردن روش های اجرایی یکی از مهمترین مواردی که اهمیت دارد تبادل نظر می باشد. تبادل نظر یکی از روش هایی است که برای سازمان ها به کار گرفته می شود. اگر سلسله مراتب مشخص شده در سازمان ها وجود نداشته باشند کارکرد هر یک از بخش ها به صورت اصولی نخواهد بود. هدف اصلی از روش اجرایی ایزو این است که دامنه کاربرد این روش افزایش پیدا کند. آن بخش از سازمان که دارای سند و همچنین مدارک معتبر است در این بخش بررسی خواهد شد.

بخش های متنوع سازمان ها برای اجرای فرایندهای گوناگون

 این مسئله که کدام یک از فرایندها در سازمان مشمول روش ‌های اجرایی می گردد را تمامی کارکنان باید بررسی کنند. دامنه کاربرد هر یک از دستورالعمل های ایزو طبق بخشنامه های مشخص شده ای به افراد اعلام خواهد شد. تعاریفی که به روش‌ های اجرایی مربوط است در تدوین مستندات وجود دارد. مفهوم هر یک از این تعاریف را می توانید در بخش مشخص شده مشاهده کنید. شرح عملیات روش های اجرایی ایزو به عنوان مهم ‌ترین بند دستورالعمل ها شناخته می ‌شود.

 طی جلساتی که برگزار می گردد تمامی کارکنان باید مسئولیت فرایند مربوطه را بر عهده بگیرند. آنها باید در جلسه حضور داشته باشند و نظرات و توضیحاتش آن را ارائه دهند. در این بخش چگونگی اجرای فرآیند و انجام فرآیند به صورت گام به گام تشریح می گردد. فردی که می‌خواهد از انواع روش های ایزو استفاده کند باید با مطالعه آن قادر باشد که فرایند مد نظر را اجرا نماید. مسئولیت یکی از مهمترین بخش‌های روش اجرایی ایزو به شمار می‌ رود. در این بخش مسئول اجرای هر یک از روش ها تعیین خواهد شد. همچنین مسئولیت نظارت کردن روی حسن اجرای روش ها مشخص می گردد.

دستورالعمل

تفاوت روش اجرایی ایزو با دستورالعمل

 مستندات مرتبط در هر یک از روش ‌های اجرایی باید همراه با ذکر نام و کد سند باشد. ضمائم به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش هایی به شمار می ‌رود که اهمیت زیادی دارد. تفاوت هایی که مربوط به روش ‌های اجرایی ایزو و دستورالعمل ها وجود دارد را باید به خوبی بشناسید. روش اجرایی ایزو این است که شما بدانید چه چیزی انجام می شود. دستورالعمل ها به شما نشان می دهند که چگونه هر یک از اقدامات انجام می گردد.

سیستم مدیریت قادر است که فعالیت ها و فرآیندها را تحلیل و تجزیه کند. یک سیستم از فرایندهای متعددی تشکیل می شود. هر یک از این فرآیندها فعالیت های متفاوتی را بر عهده دارند. هر فعالیت قادر است که وظایف خود را تجزیه و تحلیل کند. اگر یکی از فعالیت ها در روش های اجرایی به توضیح بیشتری نیاز داشته باشد برای چگونگی انجام دادن آن فعالیت می توانید از دستورالعمل مشخص شده استفاده کنید.


منابع استفاده شده در این مقاله ویکی فرم:

https://saiassurance.com/four-steps-to-implement-an-iso-management-system


محصول زیر مرتبط با این مقاله است، مشاهده فرمائید:


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.